Je tu další víkend a s ním přicházejí lilkové minipizzy – bez masa, vajec, lepku a bez laktózy!

Pokud máte rádi pizzu, tyhle minipizzy Vám budou chutnat. Místo těsta jednoduše použijte směs z hrašky. Je to zdravé, rychle hotové a překvapivě dobré. Možná se Vám díky tomu podaří dostat nějakou zeleninu do těla 🙂

Několik důvodů, proč si minipizzy udělat!

Hraška – Neobsahuje lepek, laktózu, cholesterol, glutaman sodný, konzervanty ani barviva. Pro těstíčko není nutné používat vejce. Směs má vysoký obsah vlákniny a je zdrojem hořčíku, zinku a draslíku.
Lilek – Nízkokalorická zelenina (vhodný i při dietách – 100 g dužniny obsahuje jen 17 kcal a zhruba 90% jeho hmotnosti tvoří voda). Vysoký obsah draslíku, neobsahuje téměř žádné sacharidy, ale má vysoké množství vlákniny, vitamín C a mangan. Lilek obsahuje i velké množství dalších minerálů: hořčík, vápník, železo, zinek. Dále obsahuje vitamíny skupiny B, z nichž je významná hlavně kyselina listová, kyselina pantotenová a niacin. Ve slupce a těsně pod ní je ukrytý rutin, který je významný při zpevňování cév a má protisklerotický účinek.
Cuketa – Nízkokalorická zelenina; zelená cuketa obsahuje množství provitaminu A. Kromě toho obsahuje ještě karoteny, hořčík, vápník, železo, draslík, fosfor, vitamíny: A, B, C, vlákninu a asi 91% vody.
Cibule – Desítky studií prokazují, že umí spolehlivě chránit nervový a kardiovaskulární systém, snižuje hladinu cholesterolu, zamezuje kornatění cév i vytváření sraženin a podporuje pružnost cévních stěn, omezuje vstřebávání tuků a cukrů; obsahuje také velkou porci vitaminu C. Uleví také při chřipce, nachlazení a kašli.

Počet ingrediencí/zeleniny se odvíjí od toho, jak velký máte hlad

  •  Hraška (Vychucená hrachová směs na obalování bez lepku; dejte si pozor, ať nekoupíte hrašku vanilkovou, které je spíše do pečení sladkostí.)
  •  Lilek (Při koupi lilku si dobře prohlédněte dužninu: pokud jsou na ní hnědé skvrny, je lilek přezrálý nebo dlouho skladovaný. Podle tmavých skvrn poznáte, že se brzy zkazí. Také zkontrolujte, jestli plod není měkký. Ideální pro zpracování jsou co nejčerstvější plody. Nezralé lilky nekonzumujeme syrové pro jejich vysoký obsah jedovatého solaninu.(
  •  cuketa
  •  cibule
  •  červená paprika
  •  bezlaktózový sýr
  •  rajčatový protlak
  •  pečící papír
   

Postup

Veškerou zeleninu nakrájíme na kolečka – lilek nakrájejte na asi 1cm kolečka, zbytek dle preference může být i tenčí. Lilek nasolíme, necháme vypotit a spolu s cuketou a cibulí lehce předpečeme na pánvi s kořením (jakákoliv oblíbená směs – doporučuji koření od Antonína http://www.koreni.cz/obchod/korenici-smesi/). Následně si připravte těstíčko z hrašky dle návodu – nicméně je třeba, aby bylo o něco hustší, aby se tolik neroztékalo po plechu. Poté na pečícím papíru vytvořte z hračky kolečka těstíčka, na těstíčko dejte plátky lilku, které jste předem potřeli protlakem. Dále navrstvěte zbytek zeleniny. Dejte plech do trouby předehřáté na 200 ˚C. Pečte asi 10 minut. Až budou kolečka lilku změklá a lehce opečená vyndejte plech z trouby. Navrch dejte sýr a plech vraťte do trouby, zapněte gril na nevyšší teplotu a mini pizzy grilujte asi 3 minuty, aby se sýr rozpustil. Podávejte horké, ale i zastudena. Není třeba držet se nutně držet receptu, klidně si na tyto malé pizzy dejte to, co máte rádi. Žampiony, modrý sýr nebo jen pesto a mozzarellu. Pro masojedy možné přidat parmskou šunku či ne už tak zdravý salám aj.

Za tento úžasný recept děkujeme Lindě Honskusové VKZ – CH